Copywriting dnes robí každý druhý človek. Skutočne sa mnohokrát stretávam s ľuďmi, ktorí akoby neboli dobrí v ničom, tak začnú písať. Druhou kategóriou sú tí, ktorí majú pocit, že písať vedia. Stretol som sa napríklad s takými copywritermi, ktorí niekedy pracovali v novinách, kde skončili, a dali sa na toto povolanie. Problém je však v tom, že aj keď sa to tak na prvý pohľad nemusí javiť, copywriting a práca v novinách sú podstatne odlišné činnosti.
Žena píše na notebooku
Ak aj vy patríte k ľuďom, ktorí čas od času alebo neustále potrebujú ľudí na písanie textov, rozhodol som sa vám v niekoľkých bodoch vysvetliť, ako rozoznáte šikovného od nie až tak úplne šikovného copywritera.
Dievča so zeleným šálom píše na notebooku

Nápovedy, ktoré vám povedia veľa o budúcej spolupráci

  1. Samochvála smrdí, zdravé sebavedomie a jednanie na rovinu je fajn. Ak daný copywriter vychvaľuje sám seba, no jeho práca za neho až tak nehovorí, nie je to najlepšie znamenie. Hovorím, zdravé sebavedomie, ktoré sa prejaví napríklad tým, že dotyčný bude za svoju prácu požadovať ekvivalentnú odmenu, to je skôr pozitívna známka.
  2. Dobrý copywriter musí ovládať aj seo. Práve preto, že je v tomto obore dnes konkurencia veľmi veľká, by sa títo ľudia mali snažiť svoje vedomosti a zručnosti neustále zdokonaľovať. Uznajte, pre vás je určite výhodnejšie zaplatiť rovnakú sumu človeku, ktorý bude vedieť aspoň základy SEO optimalizácie, ako zaplatiť niekomu, kto o nej ani len netuší.
  3. Ukážky práce sú fajn vec. Treba si však uvedomiť, že ak dotyčný človek pracuje vyslovene ako copywriter, nemusí mať „po ruke“ stovky ukážok svojich prác. Agentúry len málokedy svojim zamestnancom prezrádzajú, kde presne ch texty „visia“. Navyše, len málokedy pod nimi bude uvedené meno daného človeka. Ja osobne si preto ukážky práce overujem tak, že danému človeku nechám na skúšku vypracovať kratučký text podľa zadania. Ak som s ním, spokojný, pokračujeme v spolupráci ďalej a text mu samozrejme preplatím.